WIGILANT-sukuseura ry

--- o ---
etusivu     sukuseura     sukupuu     toiminta     palaute
--- o ---

JÄSENTIEDOTE  3/2007

Helsinki 6.9.2007

Vuosikokous 2007

Sukuseuramme sääntömääräinen vuosikokous pidettiin 19.8.2007 historiallisessa Suomenlinnassa ja varsinainen vuosikokous sen upseerikerholla.Vuosikokous aloitettiin opastetulla tutustumisella Suomenlinnan paikallisiin ja historiallisesti arvokkaisiin nähtävyyksiin. Ilmojen haltijat olivat myös huomanneet, että pidämme vuosikokousta ja antaneet meille todella upean ilman. Kierrokselle, niin kuin kokouksemme alussakin oli mukana Prisma-TV, joka teki ohjelmaa sukututkimuksesta ja oli valinnut meidän sukumme kuvauksen kohteeksi. Ohjelman pitäisi tulla ulos tämän syksyn aikana.

Kierroksen jälkeen siirryimme upseerikerhon tiloihin pitämään kokoustamme, jossa puheenjohtajan avauksen ja tervetulotoivotuksen jälkeen Kari Valpasvuo piti todella kiinnostavan ja mielenkiintoisen esitelmän aiheenaan ” Kolmen vallan aikakaudet Suomenlinnassa”.

Esitelmän jälkeen avattiin varsinainen vuosikokous, jonka puheenjohtajaksi valittiin Tarmo Tuominen Turusta. Vuosikokouksen tärkeimmät tapahtumat liittyivät hallituksen esittämiin sääntömuutoksiin, sekä tietenkin edellisten vuosien tilinpäätösten hyväksymiseen ja tulevien vuosien talousarvioiden hyväksymiseen, uuden puheenjohtajan valintaan, myös hallituksen jäsenten lukumäärää hiukan kasvatettiin ja viimeksi, mutta ei vähäisempänä, yhdistykselle valittiin hallituksen esityksestä kaksi edellistä puheenjohtajaa Oltermanniksi.

Oltermanni

Oltermanni on kunnianimitys, joka sanakirjan mukaan tarkoittaa kyläpäällikköä, seuran, yhdistyksen johtajaa. Nimi varmasti tulee jostain kaukaa, koska se on hyvin vanhaa perua ja on ehkä länsimainen versio vanhasta Atamaani-nimityksestä. Sukuseura otti sen käyttöönsä Hillevi Aarnipuron ehdotuksesta, pitkän ja perusteellisen pohdinnan jälkeen ja Oltermanneiksi päätettiin nimittää sukuseuran entiset puheenjohtajat Reijo Vuontelo ja Tapani Konttinen.

Wigilant-sukuseuran uusi hallitus ja sen tehtävät

Vuosikokous valitsi seuramme uudeksi puheenjohtajaksi, seuraavaksi kolmeksi vuodeksi entisen varapuheenjohtajan Jukka Karrikan. Hallitus piti järjestymiskokouksensa heti vuosikokouksen päätyttyä ja nimesi joukostaan varapuheenjohtajan, sihteerin, taloudenhoitajan ja webmasterin  (kotisivujen hoitajan ).

Hallitus toimii seuraavin tehtävin:

Jukka Karrikka puheenjohtaja
Kari Valpasvuo varapuheenjohtaja
Tapani Konttinen sihteeri, taloudenhoitaja, webmaster
Eija Jokiranta jäsen
Auli Raunio jäsen
Tarmo Tuominen jäsen
Vesa Valpasvuo jäsen
Eija Kankaanranta varajäsen
Pirkko Valpasvuo-Jaatinen varajäsen
Reijo Vuontelo varajäsen
Olavi Ylänkö varajäsen

Hallituksen varajäsenet eivät ole kenenkään varsinaisen jäsenen henkilökohtaisia varajäseniä, vaan yleisvarajäseniä, joilla on oikeus halutessaan osallistua hallituksen kokouksiin.

Tilaisuus kokonaisuudessaan oli erittäin onnistunut, niin tarjoilun kun muidenkin asioiden puolesta. Ilahduttavaa oli, että kokoukseen osallistuneiden määrä 40 henkeä oli korkea, joten voimme kiittää entistä hallitusta ja Kari Valpasvuota erittäin miellyttävän vuosikokouksen järjestämisestä.

Vuosikokouksen jälkeen ennen lounasta esittivät Mervi Yli-Vainio ja Eija Kankaanranta kanteleella kaksi kappaletta. Ensimmäinen oli heidän oma sävellyksensä ja toinen nimeltä "Taivas", missä teemana oli tuttu kansanlaulu "Taivas on sininen ja valkoinen".

Ylimääräisenä ohjelmanumerona kokouksen jälkeen oli miniristeily Helsingin edustalla Juha Karleniuksen ja Matti Konttisen omistamalla m/s Ilmarilla, joka on huvialukseksi kunnostettu vanha hinaaja. Valitettavasti laivaan sopi ainoastaan 14 matkustajaa, mutta 3 paikkaa jäi kuitenkin vielä vapaaksi.

Jäsenasiaa

Valitettavasti on todettava, että hyvin paljon on jäänyt/unohtunut jäsenmaksuja maksamatta, toivoisinkin, että kaikki tarkistaisivat oman tilanteensa ja jos asia on jäänyt hoitamatta, niin pikapikaa asia kuntoon. On myös ilahduttavaa, että nyt kesän aikana sukuseuramme jäsenmäärä on noussut muutamalla henkilöllä, toivottavasti sen suuntainen kehitys jatkuu ja kaikki markkinoivat jäsenyyttä myönteisessä muodossa perhepiirissään, jos siellä on vielä henkilöitä jotka eivät ole sukuseuramme jäseniä.

Sukuseuramme historiikkiin olisi myös hyvä saada lisäystä, näiden vaakatasossa olevien ja historiikista vielä puuttuvien henkilöiden osalta.

Osoitteen muutoksista olisi hyvä ilmoittaa, myös nettiosoitteiden, niin tiedonkulku toimisi moitteettomasti.

Hyvää alkavaa syksyä kaikille!

Jukka Karrikka                                                                                                                                                        puheenjohtaja