WIGILANT-sukuseura ry
SUKUTAPAHTUMA 30.8.-1.9.2013
VIKING MARIELLA
RISTEILY TUKHOLMAAN

Kesän viimeisenä perjantaina 30.8. klo. 16.30, innokas joukko Wigilant-sukuseuran jäseniä ja muutama (vielä) ulkopuolinenkin sukulainen, kokoontui Viking Linen terminaaliin Helsingin Katajanokalle. Matkanjohtajana toiminut Jukka Karrikka oli sukuseuralaisia vastassa ja kun kaikki olivat saaneet häneltä matkaliput, siirryimme Mariella-laivaan.  Laiva lähti kohti Tukholmaa klo. 17.30 ja  majoittumisen jälkeen siirryimme kahdeksannelle kannelle kokoustiloihin.

Sukuseuran tapaaminen aloitettiin vuosikokouksella, joka oli järjestyksessä 5. Kokouksen avasi istuva puheenjohtaja Tarmo Tuominen, joka toivotti osallistujat lämpimästi tervetulleeksi kokoukseen. Ensimmäisenä valittiin kokoukselle puheenjohtaja, valituksi tuli Hannu Aunoila ja sihteerin tehtävän sai hoitaakseen Jussi Konttinen. Kokouksessa käytiin läpi ja käsiteltiin sukuseuran toimintakertomus, jonka esitteli Tarmo Tuominen ja tilinpäätös, jonka esitteli Tapani Konttinen. Sen jälkeen kuultiin toiminnan tarkastajana toimineen Hillevi Aarnipuron lausunto kuluneelta toimikaudelta. Tilinpäätöksestä keskusteltiin, melko vilkkaastikin, taloudenhoitaja Tapani Konttinen tarkensi muutamia kohtia tilinpäätöksestä, joka keskustelun jälkeen vahvistettiin. Tämän jälkeen myönnettiin vastuuvapaus sukuseuran hallitukselle.  Tilinpäätösasioiden jälkeen siirryttiin vahvistamaan toimintasuunnitelma, talousarvio sekä jäsenmaksu seuraavalle toimikaudelle. Osallistujille oli jaettu hallituksen esitykset toimintasuunnitelmasta sekä talousarviosta. Esitykset hyväksyttiin ja hallituksen esityksestä päätettiin myös nostaa jäsenmaksu 30 € /vuosi, ainaisjäsenmaksu on kymmenkertainen, eli 300 €.

Sitten olikin vuorossa sukuseuran hallituksen puheenjohtajan valinta seuraavaksi kolmivuotiskaudeksi. Puheenjohtajaksi valittiin Hannu Aunoila, valinnan jälkeen väistyvä puheenjohtaja Tarmo Tuominen luovutti puheenjohtajan nuijan uudelle puheenjohtajalle. Nuijan luovutuksen jälkeen väistyvä puheenjohtaja Tarmo Tuominen kukitettiin ja hänelle luovutettiin sukuseuran viiri numero 16. Ruusun antoi Leena Aunoila ja viirin luovutti Hannu Aunoila. Puheenjohtajan valinnan jälkeen päätettiin hallituksen jäsenten määrästä, vahvistettiin jäsenmääräksi 7+4. Varsinaisiksi jäseniksi vallittiin Tapani Konttinen, Tarmo Tuominen, Auli Raunio, Olavi Ylänkö, Jussi Konttinen ja Jukka Karrikka. Varajäseniksi valittiin Kari Valpasvuo, Sirkka Mäkinen, Kari Kankaanranta ja Vesa Valpasvuo. Toiminnan tarkastajaksi valittiin Taina Karrikka, varalle Ulla Tuominen.

Oltermannit Tapani Konttinen, Jukka Karrikka ja Tarmo Tuominen. Kuvasta puuttuu Reijo Vuontelo              Uudet toimihenkilöt, puheenjohtaja Hannu Aunoila ja
sihteeri Jussi Konttinen

Nimettiin sukuseuran neljänneksi Oltermanniksi Tarmo Tuominen, ja pitkään hankinnassa olleet Oltermannin-sauvat jaettiin paikalle olleille entisille puheenjohtajille: Tapani Konttinen, Jukka Karrikka ja nyt Oltermanniksi nimitetylle Tarmo Tuomiselle. Sukuseuran ensimmäinen puheenjohtaja ja ensimmäinen Oltermanni Reijo Vuontelo ei matkalla ollut mukana ja hänelle sauva annetaan seuraavassa hallituksen kokouksessa. Oltermannin-sauvat ja kukituksen hoitivat Kari Valpasvuo ja Ulla Tuominen.

Kokouksen päätyttyä otettiin vielä ryhmäkuva koko porukasta ja sen jälkeen lähdettiin valmistautumaan Buffet-illalliselle, joka oli varattu meille klo 20.30. Ruoka oli maittavaa ja monipuolista, unohtamatta jälkiruokapöytää, vaikka miten yritti vältellä syömästä liikaa, oli melko ylensyönyt olo poistuessa ravintolasta. Osa meistä lähtikin sulattelemaan ruokaa tanssiravintolan puolelle. Sukuseuralaiset viettivät iltaa pienemmissä ryhmissä eri puolilla laivaa, viimeisimmät reilusti yli puoleen yöhön asti. Loppuyö kuitenkin nukuttiin kiltisti ja aamiaisella olikin enimmäkseen virkeän oloista porukkaa.  Aamulla klo 10.00 Ruotsin aikaan, saavuimme Tukholman Stadsgårdeniin ja kokoonnuimme terminaalissa, jossa meille oli järjestetty opas ja bussi Tukholman kiertoajelua varten.

Sää ei tällä kertaa suosinut meitä, mutta ei se sisällä bussissa juurikaan haitannut. Kiertelimme Tukholman eri kaupunginosissa joista oppaamme kertoi mielenkiintoisia tarinoita. Välillä pysähdyimme katselemaan tarkemmin vaikuttavia rakennuksia tai hienoa näköalaa. Skanssenin puistossa pysähdyimme hetkeksi, tarkoituksena oli, että olisimme vähän jaloitelleet siellä, mutta juuri silloin alkoi jälleen sataa vettä. Jotkut meistä uhmasivat tosin vesisadetta ja pistäytyivät ulkona. Opastettu kiertoajelu päättyi Tukholman vanhaan kaupunkiin, kuninkaan linnan edustalle ja samalla hetkellä ”taivas repesi”, vettä tuli aivan kaatamalla. Sukulaisjoukko hajaantui kuka minnekin, osa meistä lähti oppaan kanssa tutustumaan linnan kappeliin, joka oli aivan vieressä. Kappelissa on kastettu kaikki kuningasperheen lapset, sekä prinsessa Estelle. Prinsessa Madeleine vihittiin aiemmin kesällä samaisessa kappelissa. Opas olisi ollut vielä meidän käytettävissämme kiertoajelun jälkeenkin vähän aikaa, mutta koska vesisade ei yhtään näyttänyt laantuvan, enemmistö meistä lähti takaisin laivalle kappeli kierroksen jälkeen.

Paluumatkalla ei ollut järjestettyä ohjelmaa, ainoastaan ruokailu oli yhteinen. Takaisin Helsingissä olimme sunnuntai-aamuna klo 10.00 jälkeen. Kiitokset kaikille mukana olleille!

Risteilyn osanottajat m/s Mariellan kokoustiloissa

Seisomassa vas: Tarmo Tuominen, Jukka Karrikka, Richard Waudby, Anne Jokiranta, Minna Hurme, Jussi Konttinen, Piret Hansen, Janne Hurme, Pirkko Konttinen ja Jan Känd, Hannu Aunoila, Leena Aunoila, Kai Jokiranta, Outi Karrikka, Eija Jokiranta, Leena Vesaluoma, Hillevi Aarnipuro, Juhani Mäkinen, Sirkka Mäkinen ja Ulla Tuominen.
 Istumassa vas: Olavi Ylänkö, Sirkka Ylänkö, Helvi Karrikka, Tapani Konttinen, Taina Karrikka ja Kari Valpasvuo.